Tüzük

PENDİK ÖMER ÇAM ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
MEZUNLARI VE MENSUPLARI DERNEĞİ
TÜZÜK

Derneğin Adı, Kısa Adı ve Adresi

Madde 1-

  1. Derneğin adı “Pendik Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi Mezunları ve Mensupları Derneği”dir.
  2. Derneğin kısa adı “PENDER”dir.
  3. Derneğin merkezi İstanbul’dadır.
  4. Dernek şube açmayacaktır.

Derneğin Amaçları

Madde 2- Pendik Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi Mezunları ve Mensupları Derneğinin amaçları şöyledir:

  1. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi mezunları ile bu okulda okumuş ve okuyan, idarecilik, öğretmenlik ve sair hizmetlerde bulunmuş ve bulunan, okula ve öğrencilerine maddi veya manevi katkı sunmuş ve sunan mensupları arasındaki iş birliği, dayanışma ve karşılıklı yardımlaşmayı artırmak, onların bir araya gelmelerini ve irtibatlarını kuvvetlendirmelerini sağlayacak faaliyetler yürütmek,
  2. Mezun ve mensupların akademik veya profesyonel kariyerlerini destekleyecek, lisans ve lisansüstü eğitimlerine devam etmelerine veya iş bulmalarına yardımcı olacak, yabancı dil gelişimlerine, kültürel birikimlerine katkı sunacak çalışmalar yapmak,
  3. Mezun ve mensupların sosyal, kültürel, ekonomik, psikolojik, çevre, sağlık ve sair alanlardaki sorunlarını tespit etmek için araştırma çalışmaları yürütmek, bu sorunların çözümü yolunda gerekli çabayı sarf etmek, ulusal ve uluslararası düzeyde mezun ve mensupların haklarını savunmak,
  4. Mezun ve mensupların Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi ile manevi bağlarını devam ettirmelerini sağlamak, mezkûr okulun mezunlarının lise sonrası yaşamlarına dair verileri açık rızalarını aramak koşuluyla toplayıp depolamak ve işlemek,
  5. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesinde devam eden eğitim ve öğretim çalışmalarına her türlü maddi ve manevi katkıyı sunmak, bunun için yetkili makamlar ve ilgili kamu kuruluşlarıyla iş birliği yapmak,
  6. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesinde okuyan öğrencilerin eğitim öğretim çalışmalarına her türlü maddi ve manevi katkıyı sunmak, onların akademik, sosyal, kültürel ve yabancı dil gelişimlerine destek olmak, okul mezunları ile irtibatlarını devam ettirmelerini sağlamak, bunun için yetkili makamlar ve ilgili kamu kuruluşuyla iş birliği yapmak,
  7. Yurt içinde ve yurt dışında mezun ve mensuplar ile lise öğrencilerinin akademik, sosyal, kültürel, profesyonel ve yabancı dil gelişimlerini destekleyecek kamplar planlamak, planlatmak, icra etmek veya ettirmek,
  8. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesinin idareci, öğretmen ve diğer personeline her türlü maddi ve manevi katkıda bulunmak,
  9. Cumhurbaşkanlığı, bakanlıklar, valilikler, kaymakamlıklar, belediyeler, üniversiteler, meslek okulları, ilk ve orta düzeyli eğitim kurumları, halk eğitim merkezleri ve sair kamu kurumları, dernek, vakıf, kâr amacı gütmeyen topluluklar ve sair sivil toplum kuruluşları, sendikalar, ticaret, meslek, esnaf ve sanatkâr odaları ile ulusal ve uluslararası şirketlerle iş birliği yaparak ortak faaliyetler yürütmek, bunlar nezdinde mezun ve mensuplarının menfaatini savunmak,
  10. Benzer faaliyetler yürüten mezun dernekleri ve öğrenci kulüpleri ile ortak faaliyetler yürütmek, federasyonlar kurmak, gençlik kulübü, veya amaçları doğrultusunda faaliyet gösterecek diğer sivil toplum kuruluşlarının kuruluşuna öncülük etmek, kurucu olmak,
  11. Mezun ve mensupların ait olduğu Türk toplumunun, ülke genelinde ilk ve orta dereceli eğitim kurumlarında okuyan öğrencilerin ve tüm vatandaşların eğitim ve kültür seviyelerini artırmaya, dini, ahlaki, milli, içtimai, siyasi ve iktisadi gelişimlerini desteklemeye çalışmak, onların kötü alışkanlıklara, sağlık ve çevre sorunlarına karşı bilinçlenmelerine uğraşmak, bu doğrultuda her türlü basın yayın ve neşriyat faaliyetinde bulunmak,
  12. Türkiye ve dünyada sivil toplumun gelişmesine katkı sunmak, bu doğrultuda araştırma ve geliştirme çalışmaları, altyapı yatırımları, eğitimler, bilinçlendirme çalışmaları ve her türlü basın, yayın, neşriyat çalışmalarında bulunmak,
  13. Eğitim çalışmalarını ve paydaşlarını desteklemek, ihtiyaç duyulan alanlarda öğretmen yetiştirilmesine, eğitim kurumlarının kurulmasına, işletilmesine ve ihtiyaçlarının giderilmesine destek olmak,
  14. Faaliyetlerini desteklemek üzere menkul ve gayrimenkul mallar edinmek, bunları kullanmak, işletmek, işlettirmek, satmak, sattırmak, kiralamak veya kiralatmak yoluyla gelir elde etmek, vakıf kurarak mallarından gerekli gördüklerini vakfetmek, bu vakfı işletmek, iktisadi teşekküller kurmak ve işletmek veya iktisadi teşekküllere ortak olmak,
  15. Kanunlar çerçevesinde diğer faaliyetlerde bulunmak.

Derneğin Çalışma Konuları

Madde 3- Pendik Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi Mezunları ve Mensupları Derneği üyelerinin, mezunlarının ve mensuplarının menfaatlerini gözeterek amaçları doğrultusunda ve Kanunlarca öngörülen sair hususlarda yurt içinde ve yurt dışında faaliyet gösterebilir.

Derneğin Faaliyet Şekilleri

Madde 4- Dernek, amaçları ve çalışma konuları doğrultusunda aşağıdaki faaliyet şekillerinden biri, birkaçı veya hepsini, Türk Medeni Kanunu, Dernekler Kanunu, Yardım Toplama Kanunu, Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun, Dernekler Yönetmeliği, ilgili diğer mevzuat, işbu Tüzük ve diğer iç mevzuat hükümlerine bağlı kalarak yürütür.

  1. Eğitimler, kurslar, atölyeler düzenler, düzenlettirir, satın alır, var olanlara katılır ve üyelerini teşvik eder. Konferans, seminer, panel, sempozyum, çalıştay, açık oturum gibi açık hava ve salon toplantıları düzenler, düzenlenenlere katılır ve üyelerini teşvik eder.
  2. Geziler, buluşmalar, yemekler, açık hava ve salon etkinlikleri düzenler. Kültürel ve sanatsal eğitimler, atölyeler, sergiler, gösteriler ve sair etkinlikler düzenler. Alanı ile ilgili fuarlar düzenler, düzenlenenlere katılır, uluslararası fuarlara katılacak öğrenciler ile üyelerini destekler, yarışmalar düzenler, ödüller verir. Tüm bu etkinliklerin başka kişi ve kurumlarca düzenlenenlerine katılır veya üyelerini katılmaları için teşvik eder.
  3. Her türlü iletişim aracını kullanarak basın yayın ve neşriyat faaliyetlerinde bulunur, süreli ve süresiz yayınlar yayımlar, internet ve sosyal medya yayınları yapar, yazılı, sesli ve görüntülü basın araçlarını kullanır.
  4. Öğrenci yurtları kurar, var olan yurtlara maddi ve manevi katkıda bulunur, bunları işletir veya işlettirir.
  5. Eğitim ve öğretimin her kademesindeki öğrencilere maddi ve manevi her türlü desteği sağlar, bu öğrencilere kendi kaynaklarından burs verir veya çeşitli kişi veya kuruluşların burslarına aracılık eder.
  6. Gayesini gerçekleştirmek veya faaliyetlerini finanse etmek amacıyla iktisadi ve sınai işletmeler kurar veya kurdurur, bu işletmeleri işletir veya işlettirir.
  7. Gayesine matuf sosyal ve kültürel tesisler açar, kuruluşlar kurar, yayınevleri, matbaalar, ajanslar, eğitim kurumları, kültür merkezleri, araştırma merkezleri, kütüphaneler ve kitabevleri tesis eder, lokaller açar, bunları işletir veya işlettirir.
  8. Gelir elde etmek veya gelirlerinin değer kaybetmesini önlemek amacıyla menkul ve gayrimenkul mal alımı yapar, sahip olduğu malvarlığını kullanmak, işletmek, işlettirmek, satmak, sattırmak, kiralamak veya kiralatmak yoluyla değerlendirir.
  9. Malvarlığının gerektiği kadarını vakfeder, vakıf kurar ve işletir.
  10. Amacı doğrultusunda başka dernekler kurar, Dernek temsilcilikleri açar, sandıklar kurar.
  11. Benzer amaçları güden kulüp ve derneklerle, kamu, ve özel kuruluşlarla iş birliği yapar, ortak proje ve faaliyetler yürütür, bir araya gelerek federasyonlar kurar veya mevcut federasyonlara katılır, platformlar oluşturur, mevcut platformlara katılır, bunlarla ortak kurumlar oluşturur, bunlara kurumsal ve yönetim kurulu nezdinde kurucu üye ve delege olur.
  12. Ulusal ve uluslararası düzeyde proje çağrılarına başvurur, hibe ve destek alır.
  13. Cumhurbaşkanlığı, bakanlıklar, valilikler, kaymakamlıklar, belediyeler, üniversiteler, meslek okulları, ilk ve orta düzeyli eğitim kurumları, halk eğitim merkezleri ve sair kamu kurumları, dernek, vakıf, kâr amacı gütmeyen topluluklar ve sair sivil toplum kuruluşları, sendikalar, ticaret, meslek, esnaf ve sanatkâr odaları ile ulusal ve uluslararası şirketlerle ile iş birlikleri yaparak ortak projeler ve faaliyetler yürütür, bunlarla protokoller imzalar.
  14. Gayesine ilişkin olarak plan ve proje yapar veya yaptırır, raporlar hazırlar veya hazırlatır, bunları kamuoyuyla paylaşır, bunlar için yarışmalar düzenler, bunları uygular.
  15. Gayesine ilişkin olarak toplumun ve ülkemizin sosyal, kültürel, ekonomik sorunları ile ilgilenir, bu konularla ilgili olarak lobi ve kulis çalışmalarında bulunur, sorunların tespit ve çözümüne yönelik çalışmalar, araştırmalar ve incelemeler yapar, yaptırır, raporlar tanzim eder, ettirir, tüm bunları her türlü iletişim ve neşriyatı kullanarak kamuoyu kamuoyuna sunar.
  16. Gerekli izinleri alarak yardım toplama çalışmaları yürütür, makbuzla, belirli yerlere kutu koyarak, bankalarda hesap açtırarak, yardım pulu çıkararak, açık artırma düzenleyerek, kültürel gösteriler ve sergiler yoluyla, gezi ve eğlenceler düzenlemek veya bilgileri otomatik ya da elektronik olarak işleme tâbi tutmuş sistemler kullanmak suretiyle yardım toplayabilir.
  17. Kurumsal kapasitesini geliştirmek, gönüllü ve çalışanlarının verimliliğini artırmak için hizmet içi eğitimler, sosyal etkinlikler düzenler, gönüllü ve çalışanlarına hediyeler verir.
  18. Amaç ve çalışma konuları doğrultusunda veri toplar, toplatır, depolar, işler, bunun için gerekli altyapıyı hazırlar veya hazırlattırır.
  19. Tüzüğün ikinci maddesinde belirtilen gaye ile ilgili olup da burada sayılamayan diğer çalışmaları Kanunlar uyarınca yürütür.

Derneğe Üye Olma Hakkı

Madde 5- Derneğin iki türlü üyelik statüsü vardır. Bunlar asıl ve fahri üyeliklerdir. 

  1. Derneğin asıl üyeleri derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine Yönetim Kurulunca üyeliğe kabul edilen gerçek kişilerdir.
  2. Derneğin fahri üyeleri, müracaatları üzerine Yönetim Kurulunca fahri üyeliğe kabul edilen veya Dernek yönetiminin fahri üyelik davetini kabul eden kişilerdir. Fahri üyeler müracaatlarında fahri üye olmak istediklerini belirtirler.
  3. Medeni haklarını kullanma hak ve ehliyetine sahip Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ile Türkiye’de ikamet iznine sahip yabancı kişiler derneğe asıl üye olabilirler. Fahri üyelerde bu şart aranmaz.
  4. Derneğe asıl üye olacak gerçek kişilerin aşağıdaki şartlardan biri veya birkaçını taşıması gerekir.
    1. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi mezunu olmak,
    2. Başka bir liseden mezun olduğu hâlde Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesinde en az bir gün eğitim almak,
    3. Bu lisede idarecilik yapmak,
    4. Bu liseye bağlı olan öğrenci yurdunda idarecilik yapmak,
    5. En az bir eğitim öğretim dönemi boyunca bu lisede öğretmenlik yapmak,
    6. En az altı ay boyunca işçi veya memur olarak bu okuldaki ve öğrenci yurdundaki diğer hizmetlerde bulunmak,
    7. Derneğin kurduğu veya kurucuları arasında bulunduğu dernek, vakıf, ve iktisadi teşekküller ile bunların şubelerinde yöneticilik görevinde bulunmak,
  5. Ortaöğretim düzeyinde aktif öğrenciliğe devam eden kişiler, yukarıda sayılan şartları taşısalar bile derneğe üye olamazlar. Şahsiyetlerinden kıvanç duyulan, Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesine veya derneğe sevgi ve bağlılıkları görülen gerçek kişilere, maddi ve manevi katkıları dolayısıyla Yönetim Kurulu kararıyla fahri üyelik verilebilir.
  6. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi okul-aile birliği üyelerine, danışma kurulu üyelerine, Yönetim Kurulu kararıyla fahri üyelik teklif edilebilir.
  7. Üyelerin eşlerine, başvurdukları takdirde fahri üyelik verilebilir.
  8. Fahri üyeler, gerekli şartları taşıdıkları ve talep ettikleri takdirde asıl üyeliğe geçirilebilirler.

Derneğe Üyelik Süreci

Madde 6- Üye olma hakkına sahip gerçek kişiler, usule uygun doldurduğu ve imzaladığı üye başvuru formunu Yönetim Kurulu Başkanlığına sunar. Bu form Derneğin internet sitesinde yayımlandığı şekilde hazırlanmalı ve doldurulmalıdır. E-Devlet Kapısı’ndan yapılan üyelik başvurularında yazılı başvuru formu şartı aranmaz. Fahri üyelerde başvuru şartı aranmaz.

  1. Yönetim Kurulu, Yönetmelikle belirlenen zaman haddini aşmamak şartıyla üyelik başvurusunu müteakip toplantılarda gündeme alır ve değerlendirir.
  2. Yönetim Kurulu, üyelik hakkı bulunan kişilerin başvurularını kabul eder. Gerekli şartları taşımadığı görülen kişilerin başvurularını ise reddeder.
  3. Yönetim Kurulu tarafından kabul ya da reddedilen başvurular, başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir. Başvuru kabul edilmişse üye bu amaçla tutulan deftere kaydedilir. Başvuru reddedilmişse, bildiride gerekçesine yer verilir. 
  4. Üyelik başvurusu reddedilen kişiler, müteakip ilk Genel Kurul toplantısında gündeme alınmak üzere Yönetim Kuruluna bir itiraz dilekçesi sunabilir. Yönetim Kurulu bu dilekçenin Genel Kurulun gündemine getirilmesinden sorumludur.
  5. Başvuru sahiplerine bildiri, başvuru formunda yazan iletişim bilgileri aracılığıyla sağlanır. Bu bilgilerin eksik, yanlış veya okunaksız olmasından Yönetim Kurulu sorumlu değildir.
  6. Üyeler, kimlik ve iletişim bilgilerinde değişiklik olması hâlinde en çok otuz gün içinde Yönetim Kurulunu bilgilendirmekle yükümlüdür.
  7. Başvurusu kabul edilen asıl ve fahri üyelerin bilgileri üye kayıt defterine yazılır. Üyelik bilgileri ayrıca matbu veya elektronik ortamlarda derlenebilir, işlenebilir ve saklanabilir. Ancak Yönetim Kurulu bu bilgilerin güvenliğini sağlamakla yükümlüdür.

Üye Ödentileri

Madde 7- Üyeliğe girişte başvuru sahiplerinden herhangi bir ödenti alınmaz. Ancak üyeliğin başladığı aydan itibaren her üyenin aylık ödenti vermesi gerekir. Bu ödenti Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Borcun tespiti ve tahakkukunda aşağıdaki hususlar esas alınır:

  1. Her üye, üyeliğe başladığı ay da dahil olmak üzere her ay belirlenen ödentiyi vermekle yükümlüdür. Ödenti borçları, her ayın ilk günü tahakkuk eder.
  2. Yönetim Kurulu her yıl aralık ayında gerçekleştirdiği ilk toplantıda üye ödenti miktarını gündemine alır ve belirler.
  3. Üye ödenti miktarının belirlenmesinde Dernek gider ve ihtiyaçları göz önüne alınır. Ancak belirlenecek miktar, net asgari ücretin yüzde birinden fazla olamaz.
  4. Dernek ödenti miktarı, Yönetim Kurulu kararına müteakip ilk ayda güncellenir.
  5. Derneğin artan gider ve ihtiyaçları değerlendirildiğinde gerekli görüldüğü takdirde Yönetim Kurulu sene içinde en fazla bir kez üye ödenti miktarında güncellemeye gidebilir. Bu durumda belirlenen yeni miktar, net asgari ücretin yüzde birinden fazla olamaz.
  6. Her üyenin, derneğin faaliyetlerine ve yönetimine katılma hakkı vardır. Ancak yükümlü olduğu ödentiyi ifa etmeyen üyeler, Genel Kurul toplantılarına katılmaktan, seçme ve seçilme hakkını kullanmaktan, Derneğin bazı proje ve faaliyetlerine katılmaktan ve üyelere sunulan bazı hediye ve çeşitli avantajlardan yararlanmaktan Yönetim Kurulu kararıyla men edilebilir.
  7. Yönetim Kurulu, Borçlar Kanunu uyarınca ödenti borçlarını icra yoluyla tahsil edebilir.

Dernek Üyeliğinden Çıkma, Çıkarılma ve Yeniden Üyeliğe Kabul

Madde 8- Her üye yazılı olarak bildirmek veya e-Devlet Kapısı’ndan istifa etmek yoluyla Dernekten çıkma hakkına sahiptir.

  1. Üyenin istifa dilekçesi Yönetim Kuruluna ulaştığı veya DERBİS sistemine düştüğü anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır.
  2. Üyelikten çıkan veya çıkarılan kişiler Yönetim Kurulu kararıyla tespit edilir ve üyelikten ayrılış tarihleri üye kayıt defterine işlenir.
  3. Üyelikten çıkma veya çıkarılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez. Bu durumda kişinin üyelikten çıktığı ay dahil olmak üzere geçmiş aidat ve diğer mali sorumlulukların altı ay içerisinde karşılama zorunluluğu vardır. Aksi durumda ilgili madde uyarınca icra yoluna gidilebilir.
  4. Aşağıdaki durumlardan biri veya birkaçının gerçekleşmesi hâlinde Dernek üyelerinin üyeliği Yönetim Kurulun alacağı kararla sonlandırılır.
    1. Dernek Tüzüğü’ne, yönetmeliklere ve Genel Kurulca alınmış kararlara uymama,
    2. Dernek onur ve saygınlığına zarar verici veya derneğin itibarıyla bağdaşmayan fiil ve hareketlerde bulunma,
    3. Dernek misyon, vizyon ve politikalarına aykırı hareket eden diğer ticari veya sivil toplum kuruluşlarında yönetim kurulu üyesi veya benzer bir organ üyesi olma,
    4. Toplum yaşamının gerektirdiği dini, milli, ahlaki, iktisadi ve içtimai kuralların dışına çıkma, bu nevi hareketlerde bulunma ve sözler sarf etme,
    5. Yüz kızartıcı suçlardan kesin hüküm giyme,
    6. Kanunla yasaklanan dernekleri kurmak veya idare etmek suçundan kesin hüküm giyme,
    7. En az dört yıllık aidat borcu olduğu ve kendisine bildirildiği hâlde borcunu ifa etmeme,
    8. Üye olma şartlarını kaybetme.
  5. Üyelikten çıkarılan kişiler, müteakip ilk Genel Kurul toplantısında gündeme alınmak üzere Yönetim Kurulu’na bir itiraz dilekçesi sunabilir. Yönetim Kurulu bu dilekçenin Genel Kurulun gündemine getirilmesinden sorumludur.
  6. Kendi isteğiyle üyelikten çıkanlar veya üye olma şartlarını kaybedip de tekrar karşılayan kişiler talepleri doğrultusunda derneğe yeniden üye olabilirler. Bu kişilerin başvuruları yeniden değerlendirilir ve kabul edilirlerse üye kayıt defterine yeniden yazılırlar. Borçlarından dolayı üyelikten çıkarılan kişiler, bu borcu ifa etmedikleri sürece yeniden üyeliğe kabul edilemezler.

Verilerin Toplanması, İşlenmesi ve Saklanması

Madde 9- Dernek, gerekli şartları sağlayarak, veri sorumlusu sıfatıyla üyelerinin veya faaliyet yürüttüğü kişi veya kurumların bilgilerini toplayabilir, işleyebilir, saklayabilir. Bu süreçlerde aşağıdaki maddeler esas alınır.

  1. Dernek iş ve işlemlerinin sürdürülmesi için zorunlu olmayan verilerin toplanması, işlenmesi ve saklanması için ilgili kişilere elektronik posta, kısa mesaj ve sair yazılı yollarla aydınlatma ve bilgilendirme yapılır. İlgili kişiden, bu verilerin toplanmaması yönünde yazılı bir talep gelirse o kişinin verileri toplanmaz.
  2. Daha önceden verileri toplanmış kişiler, kimlik ve iletişim bilgileri haricindeki verilerinin silinmesini yazılı olarak talep edebilir. Yönetim Kurulu bu durumda zorunlu olmayan verileri tüm matbu ve elektronik ortamlardan yok eder veya ettirir.
  3. Yönetim Kurulu bu iş ve işlemleri her türlü matbu ve elektronik ortamda yapabileceği gibi üçüncü kişi veya kurumlara da yaptırabilir. Bu durumda verisini toplattığı, işlettiği veya saklattığı kişilere bilgi vermekle yükümlüdür. Ayrıca yetkilendirdiği, çalıştırdığı veya hizmet satın aldığı kişi veya kurumların gerekli veri güvenliği önlemlerini alıp almadığını denetlemek Yönetim Kurulunun sorumluluğundadır.
  4. Yönetim Kurulu, sürece dair tüm bilgilendirmeleri, ilgili kişilerin bildirdiği iletişim bilgileri aracılığıyla gerçekleştirir. Bu bilgilerde eksiklik veya yanlışlık olması veya herhangi bir nedenle bu bilgilere erişilememesi durumundan Yönetim Kurulu sorumlu değildir.

Zorunlu Dernek Organları

Madde 10- Teşkili zorunlu Dernek organları aşağıdaki gibidir:

  1. Genel Kurul
  2. Yönetim Kurulu
  3. Denetim Kurulu

Genel Kurulun Kuruluş Şekli

Madde 11- Genel Kurul, derneğin en yetkili karar organıdır ve aşağıda belirtilen üyelerden oluşur:

  1. Genel Kurul Dernek asıl üyelerinden oluşur ve yalnızca tüzükte belirlendiği şekilde aidat borcu bulunmayan üyeler Genel Kurula katılma, oy kullanma ve Dernek organlarına seçilme hakkına sahiptir.
  2. Genel Kurul hazirun cetveli, Genel Sekreter tarafından toplantının üç gün öncesinde hazırlanır. Toplantının yapılacağı ayın ilk gününe kadarki tüm aidat borcunu ifa etmiş üyeler Genel Kurul’a katılma hakkına sahiptir.
  3. Fahri üyeler isterlerse Genel Kurula katılabilirler, söz alabilirler. Anacak fahri üyelerin oy kullanma veya Dernek organlarına seçilme hakkı yoktur.

Genel Kurulun Görev ve Yetkileri

Madde 12- Derneği ilgilendiren tüm konular Genel Kurulun gündemine getirilerek görüşülebilir ve kararlaştırılabilir. Aşağıdaki hususlarda karar almak Genel Kurulun görevi ve yetkisindedir:

  1. Dernek organlarının seçilmesi,
  2. Dernek Tüzüğünün değiştirilmesi,
  3. Yönetim ve Denetim Kurulları raporlarının görüşülmesi ve Yönetim Kurulunun ibrası,
  4. Yönetim Kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul edilmesi,
  5. Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerekli görüldüğünde haklı sebeplerle onların görevden alınması,
  6. Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen Yönetim Kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması,
  7. Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması hususunda Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
  8. Yönetim Kurulunca Dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirerek onaylanması,
  9. Dernek hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit edilmesi,
  10. Derneğin gayesine matuf federasyonlara katılması ve ayrılması, derneklere üye olması,
  11. Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması hususunda Yönetim Kuruluna yetki verilmesi,
  12. Derneğin vakıf kurması,
  13. Derneğin feshedilmesi,
  14. Yönetim Kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
  15. Derneğin en yetkili organı olarak Derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve yetkilerin kullanılması,
  16. Mevzuatta Genel Kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi.

Genel Kurulun Toplanma Zamanı

Madde 13- Olağan Genel Kurul her iki yılda bir haziran ayında, Yönetim Kurulunun belirleyeceği gün, yer ve saatte, Yönetim Kurulunun belirleyeceği gündemle toplanır. Olağanüstü Genel Kurul toplantıları, aşağıdaki şekillerde toplanabilir:

  1. Yönetim veya Denetim Kurulunun gerekli gördüğü durumlarda,
  2. Dernek üyelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün içinde.
  3. Yönetim Kurulu, Genel Kurulu toplantıya çağırmazsa üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hâkimi, üç üyeyi Genel Kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.

Genel Kurulun Toplantıya Çağrılma Usulü

Madde 14- Yönetim Kurulu, dernek üyelerine en az on beş gün öncesinden toplantının günü, saati, yeri, gündemi ve Genel Kurul’a katılmak için karşılanması gereken şartları elektronik posta veya kısa mesaj yoluyla veya derneğin internet sitesinden paylaşılarak duyurur.

  1. Bildirimler üyelerin derneğe bildirdiği iletişim bilgileri aracılığıyla sağlanır.
  2. Toplantı çağrısının ayrıca internet sitesinde yayınlanması zorunludur.
  3. Bu çağrıda çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.

Genel Kurulun Toplantı Usulü

Madde 15- Genel Kurul, Yönetim Kurulunun duyurduğu gün, saat ve yerde, Yönetim Kurulunun belirlediği gündemle toplanır.

  1. Genel Kurul, toplantıya katılma hakkı olan üyelerin salt çoğunluğunun Yönetim Kurulu tarafından belirlenen yer ve zamanda bir araya gelmesiyle başlatılır.
  2. Ancak gündem maddeleri arasında Tüzük değişikliği veya Derneğin feshi varsa Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisinin toplantı yer ve zamanında hazır olması gerekir.
  3. Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, Yönetim Kurulu üyeleri veya Yönetim Kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adlarının karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
  4. Toplantı yeter sayısının sağlanması durumunda Yönetim Kurulu üyelerinden en az üçünün imzaladığı bir tutanak tutulur.
  5. Çoğunluğun sağlanamaması durumunda Yönetim Kurulu üyelerinden en az üçünün imzaladığı bir tutanak tutulur ve toplantı, çağrıda belirtilen ileri tarihe bırakılır.
  6. Ertelenen toplantıda, yukarıda belirtilen çoğunluk şartı aranmaz. Ancak toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurullarının asıl üye tam sayısının iki katından az olamaz. İkinci toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurullarının asıl üye tam sayısının iki katından az olursa toplantı başlatılamaz ve Dernek infisah eder.
  7. Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa bu durum tutanakla tespit edilir ve geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, Genel Kurul çağrı usulüne göre yeniden çağrılır.

Divan Kurulunun Teşkili

Madde 16- Toplantı yeter sayısı sağlandıktan ve durum bir tutanakla tespit edildikten sonra toplantı Yönetim Kurulu başkanı veya görevlendireceği bir Yönetim Kurulu üyesi tarafından başlatılır. Ardından Divan Kurulu oluşturulur.

  1. Divan Kurulu, bir başkan, bir başkan vekili ve en az bir kâtip üyeden oluşur.
  2. Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması Divan Kurulu başkanının sorumluluğundadır.
  3. Açılışı yapan Yönetim Kurulu üyesi, akabinde Divan Kurulu adaylarını belirtir ve Genel Kurulun açık oylamasına sunar. Yönetim Kurulu tarafından sunulan Divan Kurulu adaylarının Genel Kurulca kabul edilmemesi durumunda yeni adaylar belirlenerek oylamaya sunulur. Divan Kurulu başkanlığına, başkan vekilliğine veya kâtip üyeliğine gösterilen adayların tümünün tek seferde ve aynı anda oylanması esastır.
  4. Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu üyeleri ile bu kurullara aday olacak üyeler Divan Kurulunda yer alamaz.
  5. Divan Kurulu adaylarının kabul edilmesi durumunda Divan Kurulu başkanı toplantının idaresini devralır.

Genel Kurulda Önerge Verme ve Karar Alma

Madde 17- Genel Kurul, Yönetim Kurulunun belirlediği gündem maddeleri üzerinde görüşür ve karar alır. Genel Kurul üyeleri, gündeme alınmasını istediği konuları Divan Kuruluna sunabilir. Bu durumda aşağıdaki adımlar uygulanır.

  1. Divan Kurulu Başkanlığı’na hitaben yazılan önergede, Genel Kurula katılan üyelerin en az onda birinin imzası varsa bunun gündeme alınması zorunludur.
  2. Gündeme eklenen maddelerin hangi sırada görüşüleceği Divan Kurulu başkanının kararıyla belirlenir.
  3. Yönetim Kurulu veya Genel Kurul üyelerince önerilen kararlar, Genel Kurulun açık oylamasına sunulur. Salt çoğunlukla kabul edilir. Ancak Tüzük değişikliği veya derneğin feshi konularında, Genel Kurula katılan üyelerin en az üçte ikisinin oyu aranır.
  4. Bu Tüzükte aksi belirtilmedikçe Genel Kurulda açık oylama yapmak esastır. Ancak Divan Kurulu, gerekli gördüğü durumlarda tüm oylamaları veya bazılarını gizli yapmayı Genel Kurula teklif edebilir.
  5. Genel Kurulda her üyenin yalnızca bir oy hakkı vardır ve her üye oyunu şahsen kullanır.
  6. Toplantıda görüşülen konular, alınan kararlar, Yönetim veya Denetim Kuruluna seçilen üyeler bir tutanağa yazılır ve Divan Başkanı ve Kurul üyelerince imzalanır. Toplantı sonunda tutanak ve diğer belgeler, Yönetim Kurulu başkanına verilir. Yönetim Kurulu başkanının değişmesi durumunda bu belgelerin yeni Yönetim Kurulu başkanına yedi gün içinde teslim edilmesi, mevcut Yönetim Kurulu başkanının sorumluluğundadır.

Toplantısız veya Çağrısız Alınan Karar

Madde 18- Tüm üyelerin bir araya gelmeksizin Dernek yönetimine yazılı ve ıslak imzalı sundukları kararlar ile tüm üyelerinin bu Tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir.

Genel Kurul Toplantılarının Elektronik Ortamda Gerçekleştirilebilmesi

Madde 19- Genel Kurul toplantıları, aynı çağrı usulüne uyulmak şartıyla elektronik ortamda da gerçekleştirilebilir. Bu durumda aşağıdaki hususlar esastır:

  1. Yönetim Kurulunun aldığı toplantı kararında ve toplantı çağrısında Genel Kurulun elektronik ortamda gerçekleştirileceği yazılır.
  2. Elektronik ortamda gerçekleştirilecek toplantıda İçişleri Bakanlığınca öngörülen teknik şartlara uyulması zorunludur.
  3. Genel Kurul toplantılarının fiziksel veya elektronik ortamda gerçekleştirilmesi, bu Tüzükte belirtilen çağrı, toplanma, oylama ve karar alma süreçlerinin değiştirmez.
  4. Üyelerin bir araya gelmesini imkansız kılan mücbir sebepler dışında üst üste iki Genel Kurul toplantısı elektronik ortamda düzenlenemez.

Genel Kurulda Yönetim veya Denetim Kurulu Seçimleri

Madde 20- Yönetim veya Denetim Kurulu üyeleri Genel Kurul tarafından seçilir. Bunun için aşağıdaki adımlar izlenir:

  1. Yönetim veya Denetim Kurulu seçimleri her olağan Genel Kurul toplantısında  yapılır.
  2. İbra edilmeyen üyeler Yönetim Kuruluna yeniden aday olamazlar.
  3. Olağan Genel Kurul toplantısının karar ve çağrısında, gündem maddeleri arasında Yönetim veya Denetim Kurulu seçimlerinin yapılacağı belirtilmelidir.
  4. Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında, süreye bakılmaksızın organ seçimleri yapılabilir.
  5. Yönetim veya Denetim Kurulu seçimlerinin liste usulüyle yapılması esastır. Seçimler ayrı ayrı yapılır.
  6. Yönetim veya Denetim Kurulu seçimleri için yalnızca bir aday listenin sunulması durumunda, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğunun oyuyla aday listesi göreve getirilir. Birden fazla liste olması durumunda ise en çok oyu alan aday listesi seçilir.
  7. Yönetim veya Denetim Kurulu için birden fazla liste önerilmesi durumunda oylama gizli yapılır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kağıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sayılan oylardır. 
  8. Yönetim veya Denetim Kurulu seçimi yapılacak oylamalarda oy kullanan üyelerin Divan Kuruluna kimliklerini göstermeleri ve katılımcı listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur. Açık oylamayla yapılan seçimlerde bu şart aranmaz.

Yönetim Kurulunun Teşkili ve Çalışma Şekli

Madde 21- Yönetim Kurulu onbeş asıl ve beş yedek üyeden oluşur, Genel Kurul tarafından yukarıda belirtilen usulde seçilir. Yönetim Kurulu belirlendikten sonra aşağıdaki adımlar izlenir:

  1. Yönetim Kurulu, seçimi müteakip yedi gün içinde en yaşlı Yönetim Kurulu üyesinin başkanlığında toplanır ve Yönetim Kurulu başkanını seçer.
  2. Aynı toplantıda bir başkan vekili, bir sayman, bir genel sekreter ve yeteri kadar başkan yardımcısı seçilerek görev dağılımı yapılır. Yönetim Kurulu başkanı, Yönetim Kurulu üyelerini görevlendirme konusunda Yönetim Kurulu ile istişare etmek kaydı ile tam yetki sahibidir.
  3. Alınan görevlendirme kararları karar defterine yazılır.
  4. Yönetim Kurulu başkanı seçilen kişi, öncesinde Yönetim Kurulu üyeliğinde geçirdiği süreye bakılmaksızın üst üste en fazla dört yıl bu göreve getirilebilir.
  5. Yönetim Kurulu asıl üyeleri, öncesinde yedek üyelikte geçirdiği süreye bakılmaksızın üst üste en fazla dört yıl Yönetim Kurulu üyeliğine seçilebilir.
  6. Süresi dolan üyeler, Denetim Kurulu’nda veya derneğin başka bir kurulunda görev alabilirler.
  7. Yönetim Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka nedenlerle boşalma olduğu takdirde, Yönetim Kurulu, müteakip ilk toplantısında yedek üyelerden birini göreve çağırır.
  8. Üst üste iki toplantıya mazeret bildirmeksizin katılmayan, alınan kararlara muhalefet eden, verilen görevleri yerine getirmeyen Yönetim Kurulu üyeleri, Yönetim Kurulunun oy çokluğuyla alacağı kararla görevden uzaklaştırılabilir. Üye olma şartlarını kaybedenlerin veya Dernekten çıkarılmayı gerektirecek hareketlerde bulunanların üyelikleriyle birlikte Yönetim Kurulu üyelikleri de sona erdirilir.
  9. Yönetim Kurulu üye sayısı, boşalmalar sebebi ile yedeklerin getirilmesinden sonra asıl üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse, Genel Kurul mevcut Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından toplantıya çağırılır. Çağrının yapılmaması halinde Dernek üyelerinden birinin başvurması üzerine mahallin sulh hukuk hâkimi duruşma yaparak Dernek üyeleri arasından seçeceği üç kişiyi otuz gün içinde Genel Kurulu toplamakla görevlendirir.
  10. Yönetim Kurulu, tüm üyelere duyurulması şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Şöyle ki her ay en az bir kere toplanması zorunludur.
  11. Yönetim Kurulu, üyelerinin salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Eşitlik durumunda Yönetim Kurulu başkanının oyu sonucu belirler.
  12. Yönetim Kurulu toplantıları, İçişleri Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde elektronik ortamda da gerçekleştirilebilir. Ancak mücbir sebepler dışında üst üste iki Yönetim Kurulu toplantısı elektronik ortamda gerçekleştirilemez.

Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 22- Yönetim Kurulu, Derneği temsil ve idare etme yetkisini üstlenerek Derneğin amaç ve çalışma konuları doğrultusunda, faaliyet şekillerine bağlı kalarak kararlar alır. Ancak Kanun veya diğer mevzuat hükümlerince Genel Kurul kararı alınması gerektiği durumlarda karar alamaz.

Yönetim Kurulu aşağıdaki görevleri yürütür:

  1. Derneği temsil eder veya bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki verir. Dernek adına ulusal ve uluslararası toplantılara katılır. Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlar.
  2. Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapar ve gelecek döneme ait bütçeyi hazırlayarak Genel Kurula sunar. Kabul edilen bütçenin uygulanmasını sağlar. Yönetim Kurulu, ayrıca bir Genel Kurul kararı gerekmeksizin bütçe fasılları arasında münakale yapabilir.
  3. Üye ödentilerini toplar ve takip eder. Bağış toplar, gerekli izinleri alarak yardım toplama kampanyaları yürütür. Derneğin banka hesaplarını yönetir. Dernek kasasında tutulacak Türk lirası veya Türk lirası karşılığı döviz miktarını belirler.
  4. Gönüllü ve çalışanlarının yolluk, harcırah ve benzeri ödemelerini gerçekleştirir, Dernek adına yapacakları harcamalar için avans verir.
  5. Bütçeden burs verilecek öğrencileri belirler veya bunun için bir komisyon kurar.
  6. İktisadi veya sınai teşekküllerin kurulmasına veya bunlara ortak olunmasına karar verir, kurulan teşekkülleri işletir veya işlettirir.
  7. Her faaliyet yılı sonunda Derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosunu içeren mali raporu düzenler ve toplandığında Genel Kurula sunar.
  8. Derneğin çalışanları ve çalışmalarıyla ilgili yönetmelikler hazırlar ve bu yönetmeliklerin uygulanmasını denetler. Yönetmelikler, Yönetim Kurulunca yayımlandığı tarih itibarıyla geçerlilik kazanır ancak müteakip ilk Genel Kurulun onayına sunulur.
  9. Genel Kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın alır veya aldırır, Derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satar veya sattırır, bina veya tesis inşa eder veya ettirir, bu malları kiralar veya kiralatır, Dernek lehine rehin, ipotek veya ayni haklar tesis ettirir.
  10. Dernek gelirlerini değerlendirmek amacıyla döviz, kıymetli madenler, hisse senetleri, kira sertifikaları, yatırım fonu hisseleri ve benzeri menkul değerler satın alabilir. Dernek gelirlerini kâr payı almak için katılım hesaplarına yatırabilir. Bu iş ve işlemleri, katılım bankacılığı esaslarına tâbi finans kuruluşları aracılığıyla gerçekleştirir.
  11. Gerçek kişileri Dernek Tüzüğüne uygun olarak Dernek üyeliğine kabul veya reddeder. Bu Tüzükte yazan şartlarda üyelerin Dernek üyeliğini sonlandırabilir.
  12. Gerekli gördüğü konularda ve alanlarda komisyonlar, kurullar kurar veya kaldırır. Bu komisyon ve kurulların üyelerini belirler. Danışma Kurulu kurar ve üyelerini belirler.
  13. Dernek hizmetlerinin yürütülebilmesi için personel istihdamına karar verir, personel maaşlarını belirler. Uzman, danışman, gönüllü, tam veya yarı zamanlı Dernek çalışanı istihdam edebilir. Dernek müdürü atayabilir veya görevden alınabilir.
  14. Dernek çalışanlarının, görevlilerin, gönüllülerin, üyelerin, mezun ve mensupların, öğrenci ve öğretmenlerin motivasyonlarını yükseltmek, Derneğe olan aidiyet ve bağlılıklarını artırmak için çeşitli faaliyetler yapar, onlara hediyeler alır, bu hediyeleri tasarlar veya tasarlattırır, sipariş eder.
  15. Dernek faaliyetlerinin yürütülebilmesi için her türlü ürün ve hizmet alımlarına karar verir. Dernek merkezinde kullanılmak üzere demirbaş alımı yapar. Yeni Dernek merkezi kiralayabilir ve Dernek merkezini taşıyabilir.
  16. Diğer dernek, vakıf, sendika, sivil toplum kuruluşları, kamu, özel ve tüzel kuruluşlar ile ortak kurumlar oluşturur, protokoller imzalar, proje ve faaliyetler yürütür.
  17. Hibe çağrılarına başvurmak için projeler hazırlar, hazırlattırır ve sunar.
  18. Her haziran ayında Yönetim Kurulunun faaliyetlerini içeren raporu hazırlayarak üyelerle paylaşır ve toplandığında Genel Kurula sunar.
  19. Yönetim Kurulunun organizasyon şemasının belirler veya değiştirir.
  20. Genel Kurulda alınan her türlü kararı uygular, mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapar ve yetkileri kullanır.

Denetim Kurulunun Teşkili

Madde 23- Denetim Kurulu üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur, Genel Kurul tarafından belirlenir. Denetim Kurulu seçiminden sonra aşağıdaki adımlar izlenir:

  1. Denetim Kurulu ilk toplantısında bir başkan ve bir kurul sekreteri belirler. Karar tutanakla tespit edilir.
  2. Denetim Kurulu, tüm üyelere duyurulması şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir.
  3. Denetim Kurulu, üyelerinin salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Eşitlik durumunda Denetim Kurulu başkanının oyu sonucu belirler.
  4. Denetim Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde yedek üyelerden biri, Denetim Kurulu tarafından göreve çağrılır.

Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 24- Denetim Kurulu Derneğin iç denetim organıdır ve aşağıdaki usulde Yönetim Kurulunu denetler.

  1. Denetim Kurulu Derneğin Tüzüğünde gösterilen amaç ve amacı gerçekleştirmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve Dernek Tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, İçişleri Bakanlığınca ve Dernek Tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre yılda iki defa denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kuruluna ve toplanığında Genel Kurula sunar.
  2. Denetim Kurulu, üyelerden en az üçünün imzasıyla kendisine iletilen şikâyet dilekçesini dikkate alarak şikâyet konusuyla sınırlı olmak kaydıyla özel denetimler gerçekleştirebilir.
  3. Denetim Kurulu, gerek gördüğü durumlarda ayrıca genel ve özel denetimler gerçekleştirebilir, bu denetimler sonucunda Yönetim Kurulunun görevine yerine getirmediğini, kötüye kullandığını veya suç teşkil eden hareketlerde bulunduğunu görürse Genel Kurulu toplantıya çağırır.

Derneğin İç Denetimi

Madde 25- Dernekte Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

Diğer Organlar

Madde 26- Derneğin zorunlu organları Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve Denetim Kuruludur. Yönetim Kurulu kararı ile zorunlu organlar dışında başka organlar oluşturulabilir. Ancak bu organlara zorunlu organların görev, yetki ve sorumlulukları devredilemez.

Danışma Kurulunun Teşkili

Madde 27- Danışma Kurulu, Derneğin iş ve işlemlerinin yürütülmesinde uzmanlık alanlarına, görüş ve önerilerine danışılacak kişilerden oluşur. Yönetim Kurulu kararıyla aşağıdaki şekilde oluşturulur:

  1. Danışma Kurulu üyeleri, Yönetim Kurulu toplantısında Yönetim Kurulu tarafından tespit ve göreve davet edilir. Teklif sunulan isimlerin Dernek üyesi olması gerekmez.
  2. Teklif edilen isimlerin Danışma Kurulu üyeliğini kabul etmemesi durumunda yerine başka birisini davet edip etmemek Yönetim Kurulunun kararına bağlıdır.
  3. Aşağıdaki vasıfları haiz kişiler Danışma Kuruluna davet edilir:
    1. Derneğin önceki Yönetim Kurulu başkanları
    2. Derneğin önceki Denetim Kurulu başkanları
    3. Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi müdürü veya önereceği bir okul idarecisi
    4. Mezkûr lisenin öğrenci pansiyon müdürü
  4. Yönetim Kurulu, Danışma Kuruluna üyelerden veya Dernek dışından atamalar yapabilir. 
  5. Yönetim Kurulu başkanı, Danışma Kurulu üyesi olmaksızın kurula başkanlık eder veya bu görevi Yönetim Kurulu üyelerinden birine verir.
  6. Kurul toplantılarının sonunda bir tutanak tutularak Yönetim Kuruluna sunulur. Danışma Kurulunun alacağı kararlar tavsiye niteliğindedir ve herhangi bir bağlayıcılığı yoktur.

Derneğin Gelir Kaynakları

Madde 28- Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayıldığı gibidir:

  1. Üye ödentileri,
  2. Gerçek ve tüzel kişilerin kendi istekleriyle Derneğe yaptıkları bağışlar ve şartlı bağışlar,
  3. Yardım toplama hakkındaki mevzuat ve hükümlere bağlı kalınarak toplanılan yardımlar ile her türlü etkinlik mukabilinde katılımcılardan talep edilen ücretler,
  4. Derneğin gayrimenkullerinden elde edilen kira, satış veya işletme gelirleri,
  5. Derneğin sahip olduğu döviz, hisse senedi, kıymetli maden, kira sertifikası, yatırım fonu hissesi gibi menkul kıymetlerin değerlenmesinden ve katılım hesaplarına yatırılan paraya gelen kâr payı ödemelerinden gelen gelirler,
  6. Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden ve projelerden elde edilen kazançlar,
  7. Hibe programlarından elde edilecek gelirler,
  8. Diğer gelirler.

Derneğin Gelir İşlemleri

Madde 29- Dernek gelirleri alındı belgesi ile tahsil edilir. Alındı belgeleri şu usulde düzenlenir:

  1. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığıyla tahsili hâlinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
  2. Ödenti, bağış, şartlı bağış ve yardım gibi nakit gelirler, ilgili Yönetmelik ekinde gösterilen alındı belgesi veya elektronik alındı belgesi yoluyla tahsil edilir.
  3. Menkul malvarlığı üzerinde yapılan işlemler sonucunda gelir elde edilmişse bankalar, döviz büroları veya kuyumculardan alınan belgeler de alındı belgesi sayılır.
  4. Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir ve bu kişiler için DERBİS sisteminde elektronik yetki belgesi Yönetim Kurulu başkanı tarafından düzenlenir.
  5. Yetki belgeleri en çok bir yıl süreyle düzenlenir. Süre bitiminde yeniden yetkilendirme yapılabilir. Yönetim Kurulu, bu sürenin bitimini beklemeden yetki alımı yapılabilir.
  6. Yönetim kurulu asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
  7. Dernek adına gelir tahsil edenler, tahsil ettikleri parayı otuz gün içinde Dernek saymanına teslim ederler veya Derneğin banka hesabına yatırırlar. Ancak tahsil edilen miktar, Dernekler Yönetmeliğinde öngörülen haddi aşarsa bu para en geç iki gün içinde Derneğin banka hesabına yatırılır.
  8. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise ilgili Yönetmelik ekinde gösterilen ayni bağış alındı belgesi ile kabul edilir.
  9. Bu belgeler ilgili mevzuat hüküm ve esasları uyarınca matbaada veya elektronik sistemler ve yazı makineleri aracılığıyla yazdırılacak form veya sürekli form şeklinde bastırılır ve beş yıl süreyle saklanır.

Dernek Gider İşlemleri

Madde 30- Dernek giderleri şu şekilde belgelendirilir:

  1. Dernek giderleri fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanunu’nun ilgili maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için gider makbuzu veya banka dekontu gibi belgeler ile döviz bürosu ve kuyumculardan alınacak fişler de harcama belgesi olarak kullanılır.
  2. Dernek iş ve işlemlerini yürütmek üzere görevlendirilen gönüllülere veya çalışanlara ödenecek yolluk ve harcırah gibi ödemeler bankalar aracılığıyla ve ilgili kişinin şahsi banka hesabına yatırılır. Banka dekontu harcama belgesi sayılır.
  3. Dernek iş ve işlemlerini yürütmek üzere görevlendirilen gönüllülere veya çalışanlara, yapacağı iş ve işlemlerde kullanmak üzere avans verilebilir. Avans ödemeleri ilgili kişinin şahsi banka hesabına yatırılır. Ancak bu kişinin yaptığı harcamaları, yukarıda belirtilen usulde belgelendirmesi zorunludur. Harcanmayan veya belgelendirilemeyen avans miktarı, Yönetim Kurulu tarafından geri alınır.
  4. Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ilgili Yönetmelik ekinde gösterilen ayni yardım teslim belgesi ile yapılır.
  5. Harcama belgelerinde ilgili mevzuatın hüküm, esas, usul ve şekil şartlarına uyulması zorunludur.

Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ile Tutulacak Defterler

Madde 31- Defter tutma esasları aşağıdaki gibidir:

  1. Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
  2. Üst üste iki hesap döneminde Yönetmelikte belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
  3. Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın Yönetim Kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
  4. Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
  5. Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
  6. Dernek, işletme hesabı esasına göre defter tutuyorsa karar defteri, üye kayıt defteri, evrak kayıt defteri ve işletme hesabı defterini ilgili mevzuatın hüküm ve esasları uyarınca düzenler.
  7. Bilanço esasına göre defter tutuluyorsa karar defteri, üye kayıt defteri, evrak kayıt defteri, yevmiye defteri ve büyük defter, ilgili mevzuatın hüküm ve esasları uyarınca düzenlenir.
  8. Dernekte, büyük defter hariç tutulması zorunlu olan defterler, kullanılmaya başlamadan önce İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan yevmiye defterinin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
  9. İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
  10. Defterler, ilgili mevzuatın hüküm ve esasları uyarınca elektronik ortamda da düzenlenebilir.

Beyanname Verilmesi

Madde 32- Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin Dernek beyannamesi, Dernek Yönetim Kurulu tarafından doldurulur ve Yönetim Kurulu başkanı tarafından her takvim yılının ilk dört ayı içinde DERBİS üzerinden verilir.

Bildirim Yükümlülüğü

Madde 33- Derneğin bildirmekle yükümlü olduğu konularda aşağıdaki hususlar esas alınır:

  1. Genel Kurul sonuç bildirimi, Dernek organlarında değişiklik bildirimi, yerleşim yeri değişikliği bildirimi, taşınmaz mal bildirimi, yurt dışı yardım yapma ve alma bildirimi ile sair bildirimler ilgili mevzuat uyarınca DERBİS üzerinden gerçekleştirilir.
  2. DERBİS üzerinden bildirilmesi mümkün olmayan ve ilgili mevzuat uyarınca bildirme yükümlülüğü bulunan diğer bildirimler, Yönetim Kurulu başkanı veya görevlendireceği bir üye tarafından mülki idare amirliğine yazılı olarak yapılır.

Derneğin Borçlanma Usulleri

Madde 34- Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde Yönetim Kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma sırasında aşağıdaki hususlar esas alınır:

  1. Borçlanma, kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir.
  2. Derneğin aynı anda sahip olacağı borç miktarı, o seneki bütçesinde öngörülen gelirlerin yüzde yirmi beşinden fazla olamaz.
  3. Yönetim Kurulu, belirtilen orandan daha fazla borçlanmak için Genel Kurulun onayına başvurmak zorundadır.

Temsilcilik Açma

Madde 35- Dernek, gerekli gördüğü yerlerde Dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla Yönetim Kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, Yönetim Kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, Dernek Genel Kurulunda temsil edilmez.

Tüzüğün Değiştirilme Şekli

Madde 36- Tüzük değişikliği Genel Kurul kararıyla aşağıdaki şekilde yapılır.

  1. Genel Kurulda Tüzük değişikliği yapılabilmesi için Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
  2. Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının üçte ikisidir. Genel Kurulda Tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
  3. Tüzük değişikliği Yönetim Kurulu tarafından toplantı gündemine alınmamışsa, toplantıya katılan üyelerin en az onda birinin imzaladığı bir önergeyle bu teklif toplantının gündemine alınabilir. Eğer toplantıda, katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisi hazır değilse, Tüzük değişikliği teklifi bir sonraki toplantının gündemine alınmak üzere Yönetim Kuruluna teslim edilir.
  4. Tüzük değişikliğinin onaylanması sonucunda değiştirilen maddelerin eski ve yeni şekli ile Tüzüğün son hâli her sayfası Yönetim Kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanarak mülki idare amirliğine verilir. Tüzüğün tamamının değiştirilmesi durumunda maddelerin eski ve yeni hâllerinin ayrıca gösterilmesi gerekmez.

Derneğin Feshi

Madde 37- Genel Kurul her zaman derneğin feshine karar verebilir. Genel Kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan üyelerin oylarının üçte ikisidir. Genel Kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır. Bu toplantıya katılanların sayısı, Dernek zorunlu organlarının üye tam sayısının iki katından az olursa toplantı başlatılmaz ve dernek infisah eder.

Fesih Durumunda Derneğin Malvarlığının Tasfiyesi

Madde 38- Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son Yönetim Kurulu üyelerinden oluşan Tasfiye Kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin Genel Kurul kararının alındığı veya infisahın kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde Dernek adında “Tasfiye Halinde Pendik Ömer Çam Anadolu İmam Hatip Lisesi Mezunları ve Mensupları Derneği” ibaresi kullanılır. Malvarlığının tasfiyesi sırasında aşağıdaki hususlara dikkat edilir.

  1. Tasfiye Kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. 
  2. Tasfiye işlemeleri sırasında Derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, Genel Kurulda belirlenen yere devredilir.
  3. Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
  4. Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip Tasfiye Kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile Dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
  5. Derneğin defter ve belgelerini Tasfiye Kurulu sıfatıyla son Yönetim Kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir Yönetim Kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.

Hüküm Eksikliği

Madde 39- Bu Tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu, Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun, Yardım Toplama Kanunu, bu Kanunlara atfen yayımlanan yönetmelikler ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.

Bu Tüzük 39 (otuzdokuz) maddeden ibarettir.

Scroll to Top